Väkivallan uhka työssä – mitä tehdä, miten toimia?

Turvallinen työympäristö kuuluu meistä jokaiselle. Kuitenkin Suomessa väkivallalle tai sen uhalle altistuu yli 100 000 työntekijää vuosittain – ja määrä on kasvussa. Miksi asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti ja uhkaavasti? Mitä tämän asian eteen voisi tehdä? Entä miten oma jaksaminen liittyy työturvallisuuteen?


Haastavan ja väkivaltaisen asiakkaan onnistunut kohtaaminen -koulutuksessa pureudutaan haastavien asiakkaiden kohtaamiseen, riskien arviointiin sekä toimintaan uhkaavissa tilanteissa. Näitä tilanteita tarkastellaan sekä yksittäisen työntekijän että organisaation näkökulmasta.  

Koulutuksessa opit, kuinka voit ennakoivasti valmistautua agressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaamiseen ja miten uhkaavan tilanteen aikana ja sen jälkeen olisi hyvä toimia. Saat näkökulmia siihen, miten ongelmallista tilannetta voi pyrkiä ohjaamaan sen jo käynnistyttyä, mitä tilanteesta voi oppia ja kuinka siitä voi toipua. Opit myös arvioimaan omaa työssä jaksamista ja tapoja sen ylläpitämiseen.  

Kenelle koulutus soveltuu?

Koulutus on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville, jotka kohtaavat asiakkaiden taholta fyysistä tai henkistä väkivallan uhkaa työssään. Koulutus soveltuu esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstölle, sosiaalitoimessa, vanhus- ja vammaispalveluissa sekä hoivayrityksissä työskenteleville. 

 

Koulutuksen päiväohjelma

Ohjelmaan sisältyy 2 kahvitaukoa /koulutuspäivä sopivissa väleissä.

1. päivä | TEEMA: Työväkivaltavaarojen ja – riskien arviointia ja toiminta uhkaavissa tilanteissa

8.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-10.30
Johdanto työpaikkaväkivaltaan
  • Esittelyt, kurssin sisältö ja ohjelma, odotukset 
  • Mitä työpaikkaväkivalta on ja paljonko sitä esiintyy?
  • Työntekijän ja työnantajan vastuut
  • Työpaikkojen turvallisuuslinjaukset ja sen eri osa-alueet
10.15
Kahvitauko
10.30-12.00
Aggressiivisesti ja uhkaavasti käyttäytyvän asiakkaan kohtaaminen
  • Ennakoiva valmistautuminen uhkaavan tilanteen aikana ja tilanteen jälkitoimien näkökulmasta  
  • Miksi asiakkaat käyttäytyvät aggressiivisesti ja uhkaavasti?
  • Keskustelu
  • Mikä askarruttaa tai huolestuttaa työturvallisuudessa asiakkaiden kanssa
  • Koetaanko tilanteet asiakkaiden kanssa uhkaavina? 
    • Kuinka usein?
    • Miksi?
    • Mitä asialle voisi tehdä/on tehty?
    • Ovatko kokemukset asiakkaista samanlaisia tai erilaisia? Miten ja miksi?
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.15
"Kun tilanne on päällä"
  • Harjoitus ja demonstraatio
  • Vuorovaikutustaidot aggressiivisen asiakkaan rauhoittamisessa  
14.15
Kahvitauko
14.30-15.30
Mitä opin ja oivalsin tänään?
  • Harjoitus
  • Miten asiat ovat minun työpaikallani? 
  • Mihin pitää panostaa?
  • Mitä vien tuliaisiksi työpaikalle tästä koulutuksesta?
15.30-16.00
Yhteenveto päivästä

2. päivä | TEEMA: Oman jaksamisen arvioiminen ja keinoja siihen

8.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-10.15
Miten oma jaksaminen liittyy työturvallisuuteen?
  • Mitä stressi on, miten se syntyy ja miten siitä pääsee eroon?  
10.15
Kahvitauko
10.30-12.00
Harjoitus
  • Hallinannan ympyrä -tehtävä ja purku
  • Stressitaso ja oma työssäjaksaminen kokonaisuutena: Missä mennään kartoitus?
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.15
Mistä voimia: Resilienssi
  • Harjoitus
  • Kehomielitasapaino: Hengitetään
14.15
Kahvitauko
14.30-15.30
Harjoitus
  • Vahvuudet
  • Ajatusvääristymät
  • Kiitollisuus
15.30-16.00
Yhteenveto päivästä & koulutus päättyy
  • Stressitaso ja oma työssäjaksaminen kokonaisuutena: Vastaukset ja toimet?
  • Saatavilla olevan tuen kartoittaminen ja mahdolliset jatkotoimenpiteet

Pidämme oikeudet muutoksiin.

Koulutuksen hinta

Julkinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 27.9.2019 asti Etuhinta 25.10.2019 asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 695 € 745 € 795 €
Yksityinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 27.9.2019 asti Etuhinta 25.10.2019 asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 845 € 895 € 945 €

Ota kollegasi mukaan! Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle: ryhmatarjous@professio.fi

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Tapahtumamaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Peruutusehdot

Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta kirjallisesti. Jos osallistuminen peruutetaan vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tapahtuman alkua, veloitamme toimistokuluina 15 % + alv 24 % tapahtuman hinnasta. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista osallistumismaksua ei palauteta.

Ilmoittaudu tästä

Sijainti

Keilaranta 1 Business Park
Keilaranta 1 A
02150 Espoo

Näin pääset paikalle – lisätietoja täältä.

Katso erikoishintaiset majoitusvaihtoehdot tästä.