Käytettävyydestä puhuminen on mennyt pois muodista – ikään kuin nämä asiat osattaisiin jo?

Samaan aikaan mediassa kuitenkin puhistaan siitä, kuinka verkkopalvelujen ja järjestelmien käyttö on kankeaa, vie tuhottomasti aikaa, turhauttaa käyttäjiä, kuluttaa asiakaspalvelun resursseja ja pilaa asiakaskokemuksen. Palvelusi paras wow-efekti voisi olla se, että se toimii hyvin.

Käytettävyyden arviointi ja keinot -koulutuksessa opit itse arvioimaan ja testaamaan digipalvelusi käytettävyyden, opit tunnistamaan yleisimmät käytettävyysvirheet ja parhaat käytännöt, ja saat ideoita jatkuvan kehittämisen testimenetelmistä, joita voidaan itse viedä läpi omassa organisaatiossa omin voimin.

Koulutuksessa tarkastellaan käytännönläheisellä tasolla hyvien ja huonojen digipalvelujen rakennusaineksia, ja opit valitsemaan omaan tarpeeseesi parhaiten soveltuvat mallit. Käsiteltävät esimerkit valitaan koulutukseen osallistuvien profiilin mukaan, ja klinikkaosuudessa haetaan ratkaisuja osallistujien omiin ongelmakohtiin.

Koulutuspäivien tietoiskun pohjalta onnistut linjaamaan ja ohjaamaan niin oman organisaation kuin yhteistyökumppaneidenkin suunnittelutyötä siten, että lopputuloksena syntyy tehokas palvelu, jota on ilo käyttää. Ota haltuun oman verkkopalvelusi laadunvalvonta ja löydä käytännölliset keinot siihen, kuinka oma organisaatiosi voi huolehtia käyttökokemuksen onnistumisesta!

Kenelle koulutus soveltuu?

Koulutus on suunnattu niille, jotka ovat jollain tavalla vastuussa oman organisaationsa verkkopalvelun tai tietojärjestelmän käyttökokemuksesta. Koulutus soveltuu esimerkiksi projektipäälliköille, päätoimittajille, webmastereille, sisältösuunnittelijoille, tuoteomistajille, palvelupäälliköille tai sisällöntuottajille. 

 

Koulutuksen päiväohjelma

Ohjelmaan sisältyy 2 kahvitaukoa /koulutuspäivä sopivissa väleissä.

8.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-10.30
Käyttäjäystävällisyyden peruskysymykset
  • Tunnetko käyttäjäsi? Käyttäjäryhmä ei ole sama kuin kohderyhmä – miten kohderyhmiä pitäisi ajatella? Käyttäjätarinoiden tai käyttäjäpolkujen edut ja ongelmat
  • Ymmärrettävyys, tehokkuus, responsiivisuus, saavutettavuus – millaiseen käyttäjäystävällisyyteen tähtäämme ja minkä kustannuksella?
  • Sisällöt, rakenteet, käyttöliittymät, toiminnallisuudet – käytettävyyden eri osa-alueiden muodostama kokonaisuus
10.30
Kahvitauko
10.45-12.00
Avainkohdat ongelmille ja onnistumisille
  • Navigointilogiikka ja siirtymät näytöstä toiseen
  • Laskeutumissivut, sivurakenne, palvelupolku, käyttäjän ohjaaminen
  • Visualisoinnin edut ja kompastuskohdat
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.30
Avainkohdat ongelmille ja onnistumisille
  • Palvelu- tai tuotetarjooma, katalogit, hakupalvelut
  • Mukautuminen eri päätelaitteisiin, mobiilikäyttö
  • Omien ongelmakohtien analyysi
14.30
Kahvitauko
14.45-15.30
Klinikka
  • Osallistujien omien kipukohtien käsittely
  • Esittele oma ongelmasi: ratkotaan sitä yhdessä
  • Linjausten ja parhaiden käytäntöjen etsiminen
15.30-16.00
Yhteenveto ja keskustelua

2. päivä

8.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-10.30
Klinikka omien verkkoratkaisujen laadusta
  • Ongelmakohtien ratkaisuvaihtoehtoja
  • Hyviä (ja huonoja) esimerkkejä verrokkipalveluista
  • Benchmarking kilpailijoiden ratkaisuista
10.30-10.45
Kahvitauko
10.45-12.00
Käytettävyyden testimenetelmät
  • Teoreettinen testaus ja laadunvarmistuksen apuvälineet
  • Saavutettavuuden varmistaminen ja testaus
  • Käytettävyystestit ja todelliset käyttäjät
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.30
Kevyet testausmenettelyt arkityöhön
  • Kuinka uusien ideoiden tai ratkaisumallien toimivuus voidaan testata nopeasti ja kustannustehokkaasti oman organisaation voimin?
  • Protoilu ja käytävätestaus, asiakasraadit, testipaneelit, sissitestaus, testiryhmä – välineet ja käytännöt testailulle.
  • Testihenkilöiden rekrytointi, toimintamallien valinta, rutiinien löytäminen
14.30-14.45
Kahvitauko
14.45-15.30
Toimintatapojen jalkauttaminen
  • Hankinnat
  • Yhteistyö teknisen toteuttajakumppanin kanssa
  • Oman organisaation sitouttaminen
  • Keskustelua hyvistä keinoista ohjata ja seurata oman suunnitteluryhmän työtä
15.30-16.00
Yhteenveto päivästä/koulutuksesta

Pidämme oikeudet muutoksiin.

Koulutuksen hinta

Julkinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 11.10. asti Etuhinta 8.11. asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 795 € 845 € 895 €
Yksityinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 11.10. asti Etuhinta 8.11. asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 945 € 995 € 1045 €

Ota kollegasi mukaan! Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle: ryhmatarjous@professio.fi

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Tapahtumamaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Peruutusehdot

Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta kirjallisesti. Jos osallistuminen peruutetaan vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tapahtuman alkua, veloitamme toimistokuluina 15 % + alv 24 % tapahtuman hinnasta. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista osallistumismaksua ei palauteta.

Ilmoittaudu tästä

Sijainti

Keilaranta 1 Business Park
Keilaranta 1 A
02150 Espoo

Näin pääset paikalle – lisätietoja täältä.

Katso erikoishintaiset majoitusvaihtoehdot tästä.