Erotu muista & uudista kuntasi digitaalinen presenssi!

Luo haluttuja mielikuvia kuntasi olemuksesta, palveluista ja toiminnasta

Kunnan verkkosivustolla on monta erilaista roolia – se tarjoaa kuntalaisille tieto- ja asiointikanavan, osallistaa päätöksentekoon, markkinoi ja houkuttelee uusia asukkaita, yrityksiä sekä matkailijoita. Digitaalinen presenssi on laajentunut myös some-kanaviin, videoihin, blogeihin ja verkkolehtiin.


  • Miten palvella kaikkia kohderyhmiä tehokkaasti?
  • Miten syntyy hyödyllinen verkkopalvelu ja erinomainen käyttökokemus?
  • Kuinka johtaa verkkosivuston uudistusprosessia?
  • Mistä löytää toteuttaja ja oikean julkaisualusta?

Kunta verkossa – Suunnittele kuntasi digitaalinen presenssi! -koulutuksessa käsitellään  käytännönläheisesti verkkoviestintää ja verkkosivuston uudistusprojektia. Ensimmäisenä päivänä pääset tutustumaan konseptiratkaisuihin sekä tarkastelemaan sisältösuunnittelua, käyttökokemuksen elementtejä ja verkkosivuston roolia suhteessa muihin digitaalisiin kanaviin.

Toinen koulutuspäivä keskittyy verkkosivuston uudistusprojektiin. Ymmärrät verkkosivuprojektin kokonaisuuden ja saat käsityksen, mitä verkkosivuprojektit vaativat niin rahallisesti kuin työmäärältään. Hahmotat projektin osa-alueiden sisällöt: suunnittelun – toteutuksen – hankinnan.

Kenelle koulutus sopii?

Koulutus on suunnattu verkkosivustouudistusta valmistelevien kuntien verkkoviestintävastaaville ja uudistushankkeeseen osallistuville asiantuntijoille ja päälliköille ja muille asiasta kiinnostuneille.


Kouluttajien yritys North Patrol on riippumaton konsulttiyhtiö ja viime vuosien aikana he ovat auttaneet parikymmentä kuntatoimijaa eteenpäin verkkopalveluhankkeissaan.

Nappaa parhaat käytännöt ja onnistumisen tekijät & vie sinäkin projektisi onnistuneesti maaliin!

 

Koulutuksen päiväohjelma

Ohjelmaan sisältyy 2 kahvitaukoa / koulutuspäivä sopivissa väleissä.

1. päivä

8.30
Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00-10.30
Esittäytyminen ja osallistujien verkkoviestintähankkeiden tilanne

Trendejä ja näkymiä kuntien verkkoviestintään

  • Verkkopresenssi – strategian peili
  • Kuntalaisten sivusto ja vetovoimasivusto – yhdessä vai erikseen?
  • Palvelut ja asiointi
  • Mobiilikäyttö
  • Tekstistä kuvalliseen viestintään
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen
  • Yhteistyöllä tavoitteisiin?
10.30-10.45
Kahvitauko
10.45-12.00
Kunnan verkkopalvelujen kokonaiskonsepti
  • Kuntalaisen, matkailijan ja elinkeinoelämän palvelut
  • Verkkosivustojen roolit ja tehtävät
  • Markkinointi, asiointi, appsit ja some-kanavat
  • Esimerkkejä konseptiratkaisuista

Verkkosivuston sisältösuunnittelu

  • Sisältörakenteet
  • Sivujen käyttäjälähtöinen suunnittelu
  • Kriisiviestintä
  • Hyvät käytännöt
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.30
Käyttökokemus
  • Sivuston navigointimalli
  • Kohderyhmälähtöiset tiedot
  • Mobiilikäyttö
  • Saavutettavuuden varmistaminen
  • Tyypillisimmät ratkaisumallit

Toiminnalliset ratkaisut

  • Kieliversiointi
  • Haku, hakemistot, yhteystiedot
  • Palvelutietovarannon (PTV) tiedot
  • Erillissivustot ja kampanjat
14.30-14.45
Kahvitauko
14.45-15.30
Harjoitus: Oman kunnan verkkoviestintäuudistus – mitä ja miksi?
  • Tavoitetilan määrittely
  • Verkkosivuston tavoitteet ja kohderyhmät
  • Muiden kanavien roolit
  • Muutos- ja kehitystarpeet
  • Konseptuaaliset linjaukset
15.30-16.00
Keskustelua ja yhteenveto

2. päivä

08.30-09.00
Aamukahvi
09.00-10.30
Verkkosivuston uudistusprosessi

Suunnittelu > hankinta > toteutus

  • Uudistusprojektin organisointi –  kuka vastaa, ketä mukaan?

Hankinta ja ostaminen

  • Mitä tehdään itse? Mitä voi ostaa ulkoa?
  • Budjetointi
  • Teknologia-alustojen kustannukset:
    • WordPress
    • Drupal/KADA
    • muut vaihtoehdot
  • Hosting ja jatkokehitys
  • Kilpailuttaminen ja hankintamalli

Harjoitus: Oman kunnan verkkoviestintäuudistus

  • Projektin ja hankinnan suunnittelu
10.30-10.45
Kahvitauko
10.45-12.00
Verkkosivuston suunnittelu
  • Tarve- ja tavoitekartoitukset
  • Kyselyt, haastattelut, työpajat
  • Sidosryhmien osallistaminen
  • Vaatimusmäärittely – mitä siinä pitäisi olla?

Harjoitus: Oman kunnan verkkoviestintäuudistus

  • Suunnittelumenetelmien valinta
  • Vaiheistus, aikataulun ja resurssien arviointi
12.00-13.00
Lounas
13.00-14.30
Verkkosivuston uudistus – CASE Riihimäki
  • Näin verkkosivuston uudistus tehtiin, ja mitä siitä opittiin
  • Kysymyksiä ja keskustelua hyvistä käytännöistä
14.30-14.45
Kahvitauko
14.45-15.30
Uudistusprojektin ja kehitystyön johtaminen
  • Sisältöjen hallintamalli
  • Yhteistyömuodot, sisällöntuottajien motivointi ja sitouttaminen
  • Analytiikka

Q&A – Kysy verkkopalveluhankintojen konsulteilta

15.30-16.00
Keskustelua ja yhteenveto

Pidämme oikeudet muutoksiin.

Koulutuksen hinta

Julkinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 28.12. asti Etuhinta 25.1. asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 695 € 745 € 795 €
Yksityinen sektori
Kokonaisuus Etuhinta 28.12. asti Etuhinta 25.1. asti Normaalihinta
Koko tapahtuma 845 € 895 € 945 €

Ota kollegasi mukaan! Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle:
ryhmatarjous@professio.fi

Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Tapahtumamaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.

Peruutusehdot

Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta kirjallisesti. Jos osallistuminen peruutetaan vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tapahtuman alkua, veloitamme toimistokuluina 15 % + alv 24 % tapahtuman hinnasta. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista osallistumismaksua ei palauteta.

Ilmoittaudu tästä

Sijainti

Keilaranta 1 Business Park
Keilaranta 1 A,
02150 Espoo

Näin pääset paikalle – lisätietoja täältä.

Katso erikoishintaiset majoitusvaihtoehdot tästä.