Arvostelusta arviointiin – erilaiset roolit ja tehtävät yleissivistävässä koulutuksessa
- Miten varmistan, että arviointitietoni- ja taitoni ovat riittävät?
- Mikä haastaa opettajaa ja oppilasta arvioinnissa?
- Miten monipuolistan arviointiani?
Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa ja lukiossa -koulutuksen tavoitteena on luoda kokonaiskuva yleissivistävän koulutuksen arvioinnista ja vahvistaa opetushenkilöstön arviointitietoja- ja taitoja.
NYT OPITAAN KÄYTÄNNÖN KAUTTA: Käytännön esimerkkien ja yhteistyön avulla opit koulutuksessa monipuolisen ja oikein kohdistetun arvioinnin. Samalla syvennät osaamistasi arvioinnin tehtävistä, arvioinnin yhteydestä oppimiskäsitykseen ja tavoitteisiin sekä arvioinnin eri tehtäviin opettajan ja oppilaan näkökulmista.
Koulutuksesta saat myös ajankohtaisen tiedon siitä, miten koulun arviointikulttuuri tehdään näkyväksi ja miten arviointitoimintaa kehitetään.
ENNAKKOTEHTÄVÄ: Tuo oma arvioinnin haasteesi esille koulutuksessa! Ota mukaasi käyttämiäsi tai yhteisesti jaettuja itse- ja vertaisarviointimalleja ja sanallisia palautemalleja. Selvitä myös miten kunnassa tai koulussa toteutetaan joko laaja-alaisen osaamisen arviointia (perusopetus) tai teemakurssien arviointia (lukio).
Koulutuksen ohjelma
Ohjelmaan sisältyy 2 kahvitaukoa /koulutuspäivä sopivissa väleissä.
1. päivä | 25.4.2018
- Koulutuspäivien tavoitteet, sisällöt ja työskentelytapa
- Mikä minua haastaa arvioinnissa?
- Arviointiin liittyvistä käsitteistä
- Mitä kansainväliset ja kansalliset tutkimukset nostavat esiin opettajien arviointitiedoista ja- taidoista?
- Oppimisen, opettamien ja arviointi – opetussuunnitelmien yhteys oman työn suunnitteluun ja toteutukseen
(Kahvitauko työskentelyn lomassa)
- Oppimiskäsityksen yhteys arviointiin: miten lähestyn oppimista, ohjaa myös arviointia
- Miten erilaiset oppimiskäsitykset ja arviointimenetelmät näkyvät minun opetustyössäni?
- Erilaisia tavoitteita – miten niitä arvioidaan?
- Krathwholin ja Anderssonin tavoitetaksonomia
- Miten voisin käyttää ko. tavoitetaksonomiaa omassa arviointityössäni?
- Tietojen ja taitojen arviointi
(Kahvitauko työskentelyn lomassa)
2. päivä | 26.4.2018
- Miten meillä toteutetaan ja arvioidaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista? (perusopetus)
- Miten meillä toteutetaan ja arvioidaan teemaopintoja? (lukiokoulutus)
(Kahvitauko työskentelyn lomassa)
- Miten voin lisätä kouluyhteisössäni yhteistä ymmärrystä arvioinnin erilaisista rooleista ja tehtävistä?
- Miten varmistan, että oppilaat/ opiskelijat ja heidän huoltajansa ymmärtävät arvioinnin roolit ja tehtävät?
- Sanallinen arviointi: edistymisen arviointi
- Itse- ja vertaisarviointi
- Omien mallien ja käytänteiden parantaminen ja kehittäminen
(Kahvi työskentelyn lomassa)
- Mitä arviointikulttuurilla tarkoitetaan?
- Miten sitä voi tehdä näkyväksi?
- Miten kehittää koulun yhteistä arviointikulttuuria?
Kriittisen, mutta rakentavan palautteen antoa arviointijanalla
Pidämme oikeudet muutoksiin.
Koulutuksen hinta
Julkinen sektori | |||
Kokonaisuus | Etuhinta 23.2. asti | Etuhinta 23.3. asti | Normaalihinta |
Koko tapahtuma | 495 € | 545 € | 595 € |
Yksityinen sektori | |||
Kokonaisuus | Etuhinta 23.2. asti | Etuhinta 23.3. asti | Normaalihinta |
Koko tapahtuma | 695 € | 745 € | 795 € |
Ota kollegasi mukaan! Kysy ryhmätarjousta yli 3 hengen seurueelle:
ryhmatarjous@professio.fi
Hintaan lisätään alv 24 %. Hintaan sisältyvät sähköiset materiaalit, kahvit ja lounaat. Tapahtumamaksun laskutamme ilmoittautumisen saatuamme.
Peruutusehdot
Pyydämme ilmoittamaan peruutuksesta kirjallisesti. Jos osallistuminen peruutetaan vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tapahtuman alkua, veloitamme toimistokuluina 15 % + alv 24 % tapahtuman hinnasta. Tämän jälkeen tehdyistä peruutuksista osallistumismaksua ei palauteta.
Sijainti
Keilaranta 1 Business Park
Keilaranta 1 A,
02150 Espoo
Tila: Mesaani
Näin pääset paikalle – lisätietoja täältä.
Katso erikoishintaiset majoitusvaihtoehdot tästä.